Han är försäljningschefen som inte är så mycket för att sälja egentligen. För Henrik handlar det mer om att vara tydlig, måla upp nåbara drömmar och att vara någon att hålla i handen under hela processen. Han har byggt några hus genom åren så han vet vad det handlar om. Det gäller inte minst vikten av bra relationer.

Matcha dröm med plånbok

Tydlighet är högsta prioritet när man låter någon annan bygga sitt hus. Att veta exakt vad man får för pengarna skapar trygghet.

– Vi förstår att det handlar om drömmar för många kunder. Drömmar som ibland kan vara för stora för plånboken. Därför säger jag inte ja till allt. Det finns en ärlighet när vi går in i ett projekt. Jag tror att alla mår bra av det, säger Henrik Munthe, försäljningschef på Bimab-Villan.

Vi gör det tillsammans

Mycket handlar om att bygga relationer och skapa förtroende. Därför föredrar Henrik fysiska möten när det ska pratas hus. Det finns olika kravbilder och ofta en förväntan som aldrig går att skriva ned, den måste diskuteras fram öga mot öga.

– Jag har ingen manual för den processen, men jag har ganska lång erfarenhet och är bra på att lyssna in kunden. Jag tror att de känner att vi ska skapa något riktigt bra tillsammans.

Vikten att förstå helheten

Bimabs ”Åtta steg från start till mål” är ett pedagogiskt sätt att förklara hela byggprocessen. Och begreppet ”lots” innebär att Bimab erbjuder kunderna kvalificerad byggsamordning med protokollförda möten. Henrik återkommer ständigt till hur viktigt det är att kunden förstår helheten. Från arkitektritningar och materialval till ekonomi och juridiska aspekter.

– Det är mycket att tänka på, det har vi all förståelse för. Därför är vi med hela vägen och ser till så att visionen matchar såväl drömmen som plånboken. Öppenhet är viktigt. En vanlig reaktion när vi ger ett rakt och ärligt svar är; oj!

Vad kan ni göra för oss

Den vanligaste frågan Henrik får från kunder är ”vad kan ni göra för oss?”. Svaret brukar alltid bli att boka ett personligt möte så vi kan lära känna varandra.

– Vi vet att många kunder gillar vår arbetsprocess. Den bygger på öppenhet och ärlighet. När huset är klart brukar många säga att vad smidigt det gick ändå. Och vad skönt det var att ha koll under hela processen. Sådant värmer. Och då kan man till och med som försäljningschef känna sig ganska nöjd.